I'm chocoholic NOT shoppeholic ! :)

Hai! korang pernah dengar tak orang bcakap pasal coklat ni simbol romantik ? betul ke statement tu ? ntah laaa, bagi aku, btol jugak sebab kita boleh ekspress kan perasaan sayang kita kepada seseorang melalui coklat ! cewahhh .. hehehe, for example, sesetengah gurlsss skrang nih, sangat sangat gumbira bila boys mereka bagi chocolate as a gift to show their love right ? lepas terima coklat tu, perrghhh, sah cair hati gurlss tu kannn ? haahahhaha. :P
hurmmm, entry kali nih aku nak story pasal coklat ! sekali lagi ulanggg .. c o k l a t ! yeahh, aku tauu, mesti korang pon salah satunya chocoholic kann ? haaa, nih la tjadi kat aku sejak habis skolah haritu. ergghh, mmg aku gila makan coklat kott ! kalau sehari, tak sentuh coklat, even sikit jaa pun, aku rasa lain macam ! rasa macam tak puasss laa. hehehehe. thats why, sekarang peti ajaib kat rumah aku sekarang penuh dengan macam2 coklat ! coklat ! coklat dann coklat ! yaa ampunn, apa dah kono dongan eden nih haaa. 
ishhh ! macam mana eh nak stop ? memang lah azam aku, bila lepas skolah, aku nak tambah berat badan sebab badan aku nih dah macam papan lapisss ja. heheeheh. tengokkk ! sekarang tengah taip entry nih pon mulot aku dok layaaaannnnnnnnn coklat. adoii. :)



nih salah satu coklat yang slalu aku layaaaaaannnnn ! :P


cakap pasai coklat, ssetengah org takot sangat nak makan coklat kan ? sah takut gemukkkk ! haaa, aku ada jumpa entry pasal coklat vs lemak ! then, tangan aku pon gatal gatal nak copy & paste. hehehehe. :P
“Coklat adalah lemak bergerak”. Itu kata-kata seorang kawan aku ni, tapi betul ke semua coklat ni sama, semua tak sihat, dan berlemak?
Coklat mengandungi lemak semulajadi, terdapat 3 jenis kesemuanya:
  • Oleic Acid – lemak tidak tepu (monounsaturated), sama seperti yang dijumpai dalam minyak zaitun (olive oil).
  • Stearic Acid – lemak tepu (saturated fat), tetapi kajian menunjukkan ia mampu untuk meneutralkan kolestrol.
  • Palmitic Acid – lemak tepu (saturated fat), mampu untuk menaikkan kandungan kolestrol dalam darah, dan penyakit jantung.
Mungkin Palmitic Acid tu sedikit berbahaya, tetapi sebenarnya TIDAK kalau coklat ni diambil pada kadar yang rendah. Tambahan masih ada 2 lagi lemak yang sihat, iaitu Oleic Acid danStearic Acid sebagai ejen peneutral, bukankah begitu?
Tadi aku dah terangkan sedikit yang coklat ni ada pelbagai jenis, bergantung kepada kandungan dia (pepejal koko, mentega koko, dan pepejal susu). Secara purata, nilai kalori satu bar coklat (milk chocolate yang dijual di pasaraya) adalah kira-kira 250kcal, bergantung kepada ‘saiz hidangan’ (rujuk maklumat pemakanan dibelakang label).
Kalau diperhatikan betul-betul pada senarai coklat tadi, white chocolate adalah yang paling kaya dengan lemak dan kurang pepejal koko, manakala bittersweet adalah yang paling kaya dengan pepejal koko tetapi kurang lemak. Harus ingat, bahawa khasiat sebenar coklat terletak pada biji koko, maka semakin kurang kandungan koko dalam coklat (pepejal koko) maka semakin kuranglah khasiat coklat tersebut.
hehehehe. poyosss je entry aku kali nih. actually, aku tengah bosan terok & idea tak banyak ponn. gatal sangat tangan nih nak tekantekan button keyboard aku yang comel nih. kononnya takot belog nih penuh bersawang ! heeeee :P
oke lah, rindu rindukan penulisan aku nih yaaaa :)



No comments:

|| Copyright by talksbyleeyahaniff.blogspot.com | All Righted Reserved ||